ŠKODA JS dodá do Číny vnitřní části největšího jaderného reaktoru

Nehledě na současnou finanční krizi, plzeňská společnost ŠKODA JS a.s. zaznamenala další úspěch na západních trzích. Po několikaměsíčním náročném výběrovém řízení a následném složitém jednání uzavřela s francouzskou společností AREVA NP kontrakt na výrobu vnitřních částí jaderného reaktoru typu EPR pro čínský projekt Taishan 1&2. Tuto novou jadernou elektrárnu staví konsorcium firem AREVA NP SAS, China Nuclear Power Engineering Company a China Nuclear Power Design Company v provincii Guangdong na jihovýchodě Číny v blízkosti Hong Kongu.

Elektrárna Taishan 1&2 je po finském Olkiluoto 3 a francouzském Flamanville 3 v pořadí již třetím projektem EPR ve světě. Reaktor EPR představuje nový typ tlakovodního reaktoru tzv. generace III+, vyznačující se oproti dosavadním energetickým reaktorům v provozu zvýšenou bezpečností, životností prodlouženou na 60 let a větší šetrností k životnímu prostředí (snížení spotřeby paliva o 15%, menší množství produkovaného jaderného odpadu). Jedná se o reaktor s největším výkonem na světě (1.600 MWe). Tomu odpovídají i jeho rozměry, kladoucí extrémní požadavky na proces výroby, pohybující se na samé hranici současných technologických možností.

ŠKODA JS spolupracuje s firmou AREVA NP na projektech EPR již od roku 2005, kdy získala kontrakty na výrobu vnitřních částí a opěrného rámu tlakové nádoby reaktoru pro nový blok finské jaderné elektrárny Olkiluoto. Ten se stal vůbec prvním reaktorem EPR v realizaci. V roce 2007 pak byla tato spolupráce rozšířena i o kontrakt na výrobu speciálního zvedacího zařízení pro bezpečnou manipulaci s vnitřními částmi reaktoru během výstavby a při pravidelných odstávkách. Opěrný rám reaktoru byl na staveniště Olkiluoto dodán v prosinci 2008, vnitřní části a manipulátor budou odeslány koncem tohoto roku.

Rozsah spolupráce společností ŠKODA JS a AREVA NP je zcela mimořádný a dokazuje, že francouzský partner nehledá pouze účelovou spolupráci, zaměřenou na domácí jaderné projekty, ale chce spolupracovat s českým průmyslem dlouhodobě i na projektech mimo Českou republiku.

Zdroj: Škoda JS

zpět na úvodní stránku